torsdag 26 november 2009

I NHL -- för att stanna

Fantastiskt att det går så bra för Calle Gunnarsson i NHL.
Jättekul.
Minns hockey-VM i våras när LHC-backen mot alla odds kom med och nästan hela tiden gick omkring med något slags "tänk att jag får vara med om det här-leende" på läpparna.
Nu har han tagit en ordinarie plats i Toronto, i världens bästa liga.
Det är enormt bra gjort.
Jag ska erkänna att jag är överraskad, jag trodde inte att han så snabbt skulle slå igenom därborta. Det finns förstås många förklaringar, men framförallt tror jag att det handlar om en sällsynt förmåga att anpassa sig till den nivå du spelar på.
Gunnarsson skjuter inte hårdast. Han tacklar inte mest. Han passar inte bäst. Han åker inte snabbast. Men han kan allt det där, han har stabiliteten, förmågan att spela enkelt och är inte dålig på någonting.
Och inte minst: han läser spelet väl och är därmed nästan alltid i rätt position.
En av de trevligaste hockeykillar jag träffat har kommit till NHL för att stanna.