onsdag 10 augusti 2011

Därför är det bra avtal

Mycket snack om artikeln i dagens tidning om Mårtensson & Weinhandl jämfört med Hlinka & Hlavac. Om ni inte läst den hittar den här.
Många reagerar säkert starkt över de höga summorna och många tycker säkert det är märkligt hur man kan påstå att "270 000 kronor i månaden är fantastiska avtal för klubben".
Jag förstår det fullt ut.
Vi lever i en kokko värld när det är mer än tio gånger mer värt att lira hockey än att lära och utbilda våra barn i skolor och förskolor.
Men det är faktiskt riktigt bra avtal.
Utan att veta exakt kan jag tänka mig att minst fem, kanske tio, svenska spelare i elitserien har mer i lönekuvertet varje månad. Om TM och MW varit ute på marknaden hade de här och nu lätt erbjudits minst 400 000 spänn av flera elitserieklubbar.
Det är verkligheten.
Tror ni att det bara var den norrländska luften som tog Oscar Möller till Skellefteå?
Det tror inte jag. Möller spelar i Skellefteå för att Skellefteå vann dragkampen över Modo, HV 71, Färjestad, LHC och ytterligare någon klubb som jag glömt.
Tror ni att Fredrik Sjöström så relativt tidigt bestämt sig för att flytta hem från NHL om han inte fått ett riktigt, riktigt bra kontrakt med Färjestad?
Det tror inte jag.
Tror ni att Thomas Johansson och Mikael Håkanson, när det begav sig, hade valt LHC om inte nykomlingen betalat mer än de etablerade klubbarna?
Inte en chans, där heller.
Pengar pratar.
I elitserien och överallt i hela världen.
Det är en hel säsong som ska avgöras först, men det är onekligen en kittlande tanke att redan nu se fram emot säsongen som kommer därefter. Med reservation för att jag kan ha glömt någon -- men de här spelarna har redan kontrakt med LHC som gäller över 2012--13:
Målvakt: Fredrik Norrena.
Backar: Erik Andersson, Mattias Bäckman.
Forwards: Mattias Weinhandl, Tony Mårtensson, Pär Arlbrandt, Andreas Jämtin, Robin Figren, Erik Lindhagen, Sebastian Ottosson.