tisdag 7 september 2010

The Wikegård show

Håller som bäst på att slutföra alla texter till den elitseriebilaga som ni har i er brevlåda på måndag morgon.
Återstår att göra en enkät med diverse hockeyprofiler och därför slog jag en signal till experttyckaren Niklas Wikegård.
Han pratade.
Jag lyssnade.
Nu finns inte särskilt mycket plats att breda ut sig på i bilagan -- så då gör jag det här i stället. På väg hem till Sigtuna från Gävle gick Wikegård igenom lag för lag och efter tio minuter sa han plötsligt:
-- Du är kvar, va? Du har inte fått sår i öronen av allt mitt babblande?
Nåväl.
Welcome to "the Wikegård show" (ni får tänka er att han sitter i tv-rutan, har kavlat upp skjortärmarna, slår högerhanden i vänster handflata och ser så där ruskigt nöjd och laddad ut):
AIK: Blir ingen strykpojke, men inte tillräckligt bra för att undvika kvalserien efter 55 omgångar. Vem sjutton ska göra målen?
Timrå: Tog sig precis till slutspel i fjol, men jag vet inte. Det känns rätt osäkert. Pärssinen är en bra lirare, men han är mest skadad.
Södertälje: Många stabila arbetare, men var finns spetsen? Att Linus Klasen försvinner tror jag inte är så negativt. Jag gillar inte spelare som bara är bra ibland.
Luleå: Har alltid gillat Luleå, men nu finns inte så mycket norrländsk furu kvar. Ett rätt beige lag och en massa smålänningar som inte är så jobbiga att möta längre.
Modo: Har bytt ut nästan hela laget, men de äldre spelarna som inte presterat något under de senaste åren år kvar. Det blir mycket jobb för Challe Berglund och Andreas Johansson.
Brynäs: Jacob Markström fixade många poäng i fjol. Björne Bjurling är okej, men han är ingen Markström. Det kommer att märkas. Alla unga lirare måste vara bra igen.
Linköping: Hans Särkijärvi är rätt tränare när man backar ett steg och tar på ny kostym. Men många måste höja sig. Vem ska göra målen innan Hlinka och Hlavac kommer? Helt okej back- och målvaktssida. Fredrik Norrena har jag alltid gillat som fan. En personlig favorit som alltid vill tävla. LHC blir sexa till åtta, eller nåt sånt.
Frölunda: Någon gång ska det väl bli lugn i den föreningen också? Det går inte att alla ifrågasätter alla så fort det är något. Bra och erfarna tränare, men Johan Holmqvist släpper in för mycket skit.
Djurgården: Märkligt att ingen kom på hur man skulle spela mot Djurgården i fjol. Har tappat en del, men har många unga som kör och är tillräckligt bra för topp fyra.
Skellefteå: Spännande lag. Anders Forsberg, nye tränaren, känner jag väl. Bland alla hockeynördar är det jävligt bra med någon som också har erfarenhet från andra sporter.
Färjestad: Mycket snack om alla deras hemvändare och det borde räcka till en andraplats. Men det är inga spelare som man svimmar över direkt. Rickard Wallin är väl en helt okej center i elitserien, men inte mer.
HV 71: Har bästa bredden och given favorit till ett nytt guld. Så länge Davidsson & Co kör har inte HV några problem.