lördag 27 februari 2010

Ett väntat beslut

Blir nog lite curling på teve före läggdags.
Har varit en intensiv jobbdag, med förstås mest fokus på beskedet från LHC och Slavomir Lener.
Det kom inte oväntat.
Det var ett givet beslut.
Om tjecken varit villig att krita på för två år hade förhandlingar inletts, men därmed inte sagt att det hade varit säkert att det blivit en fortsättning. Jag vet att LHC var klart medvetet -- och besvärat -- av att det faktiskt kan ta stopp i kvartsfinal i år igen.
Att i det läget redan ha gjort klart med Lener hade inneburit "big trouble".
På många sätt kommer jag att sakna tjecken, som var överraskande öppen med att berätta om att han nu väljer mellan uppdrag i Sparta Prag eller tjeckiska förbundet.
En världsvan gentleman, en av de trevligaste tränare jag stött på genom åren. Men hockeymässigt tror jag att LHC är i behov av en fastare hand, en återgång till ett mer tryggt och svenskt ledarskap. Inte minst som det mesta talar för att det till hösten blir en mindre stjärnfylld men mer hårt arbetande prägel på laget.
Jag har sagt det förut.
Jag tror att det blir Hans Särkijärvi.