fredag 19 februari 2010

Inte hela sanningen

Hans Särkijärvi lämnar Skellefteå efter säsongen.
Det var inte oväntat och inte heller var det överraskande att den officiella förklaringen var att tränaren längtar hem och vill närmare familjen i Stockholm.
Det är ungefär så det brukar uttryckas i pressmeddelanden.
Jag har ingen anledning att misstro att det inte skulle vara så -- men det är knappast hela sanningen. Det kan också/lika gärna (välj vad ni vill) vara så att han vill vidare och fått ett bra bud från en annan klubb.
Allt är hemligstämplat, men för varje dag som går, desto mer övertygad blir jag att byggmästare Särkijärvi står i LHC:s bås nästa säsong. Det är betydligt närmare från Linköping till Stockholm än från Skellefteå till huvudstaden.
Jag vet.
Jag har testat båda vägarna.
Olika tränare passar olika bra i olika klubbar och det är ingen som vet hur han skulle fungera i en storklubb med större stjärnor och större kapital. Men känslan är att det inte skulle vara så dumt med lite tydligare disciplin och tuffare inställning.
Det kan säkert Särkijärvi bidra med.
Många undrar vad som händer med Hlinka och Hlavac om Slavomir Lener försvinner, men det tror jag inte har någon avgörande betydelse för spelarnas beslut.
Och på tal om Lener: naturligtvis har solen sina fläckar, men rent krasst har bara tjecken misslyckats i slutspelet i fjol. I övrigt finns rent resultatmässigt inte mycket att klaga på.
Man ska trots allt inte glömma det.