lördag 3 december 2011

Ny tränare i båset -- snart

En sak är jag helt säker på efter 0--3 mot HV, tredje raka LHC-förlusten och än mer utsatt läge i tabellen.
Något kommer att hända.
Vad?
Det vet jag inte än.
Ny tränare, ny eller nya spelare?
Förmodligen både och.
Var som sagt inte på plats i CC, men har nu fått veta en del om hur det såg ut.
Det mest återkommande ordet: frustration.
Har skrivit det många gånger tidigare, de stora problemen handlar om bristande självförtroende och att de bästa spelarna inte gör det de förväntas göra. Jag tror absolut inte att ett tränarbyte är en åtgärd som med automatik löser bekymren.
Men:
LHC är farligt nära den gräns där det inte går att göra något annat.
Det går inte att byta ut alla spelare. Men det går att byta ut tränaren.
Hans Särkijärvi har ansvaret för hur det ser ut på isen och det är tydligt att LHC är lika långt från harmoni som Evert Taube är från Rammstein. Jag börjar också luta åt att det behövs en nystart och en ny röst för att väcka laget, för att komma ur den djupa svackan och, kanske viktigast av allt, för att mentalt få något att tro på igen.
Det handlar inte om bra eller dålig tränare, det handlar om förändring.
Det går inte längre att bara analysera och hoppas på ett tillfrisknande.
Särkijärvi får mycket skit för defensivt tänk, men jag känner mer att det liksom inte blir varken eller och att spelarna inte riktigt vet vad som ska göras i olika situationer på banan.
Hans Särkijärvi är en bra tränare och var rätt för LHC när han kom till förra säsongen, det hävdar jag fortfarande. Det är en lagbyggare. Men under hösten har det vuxit fram en känsla att det inte längre finns en samklang mellan sättet att spela och det lag som finns att tillgå.
Att ledarstil och tränarfilosofi passar bättre för ett stabilare och jämnare lag. Två säsongers insatser innan stjärntjeckers entré talar för det.
Därför tror jag ett ny tränare står i LHC-båset inom kort.
Och det går inte att säga att beslutet är fel.

En sak till:
Hörde att Andreas Jämtin inte dök upp på den utlovade träffen med fansen efter matchen.
Svagt.

/ PB