tisdag 16 december 2008

Förbjud alkohol på idrottsarenor

Fortsatt mycket snack om oroligheterna på läktarna i Ängelholm i lördags. Jag var tyvärr inte på plats själv, men har under de senaste dagarna pratat med många personer som var det.
Jag inser också att det inte är ens fel att två träter, jag inser att långt ifrån alla LHC-fans gjorde bort sig -- men det försvarar inte det som trots allt hände. Supporterpolisen Peder Kanon, som följt klubben i många år, bevakade matchen i Ängelholm och . . . ja, läs hans insändare i tisdagens Corren.
Det är skrämmande läsning.
Jag kan för övrigt inte fatta hur man kan köpa en biljett till idrottsevenemang – eller konsert, för den delen – och vara rejält berusad när man kommer dit. Som den alkoholstinne knäppskallen som attackerade domaren i VM-kvalet mellan Danmark och Sverige för några år sedan. Efteråt förklarades tilltaget med att ”han druckit 15–20 öl” och att ”han inte mindes nåt”.
Jo, det var ju en jävla ursäkt.
Var sak har sin plats och alkoholens plats är inte idrottsarenan. Jag förstår inte att det fortfarande är tillåtet med öppen ölförsäljning på många arenor. Det borde det inte vara.
Det innebär säkert förlorade kronor för klubbar och andra arrangörer, men på sikt finns inget annat. Annars stannar barnfamiljer och ”vanliga” besökare snart hemma och det har idrotten definitivt inte råd med.