tisdag 9 december 2008

Gott och blandat från Jönköping

6--5 till LHC i går och det var verkligen i underkant.
Innan Joakim Eriksson spräckte nollan fanns öppna chanser till både tre och fyra mål. Det var klasskillnad i första perioden och jag har aldrig sett HV --helt utan försvar -- bli så utspelat på hemmaplan.
Samtidigt som LHC var riktigt, riktigt bra var HV överraskande svagt.
-- Vi blev för passiva, sa Kent Johansson, tränaren.
-- Första perioden var bland den bästa vi gjort i år, sa Magnus Hävelid, assisterande dito i LHC.
Det blev tre mål, men borde ha blivit några till. Sedan var det ett effektivt power play som gjorde att hemmalaget trots allt såg till att det blev en spännande avslutning. Daniel Henriksson, LHC-målvakten, borde också ha klivit fram och åtminstone ha avvärjt något av målskotten. Det är möjligen något illavarslande att det krävs sex mål framåt för att vinna en sådan här match.

LHC-tjeckerna Hlinka och Hlavac var lysande offensivt. Den förre toppar nu elitseriens poängliga och jag tror att han blir kvar i topp. Hlavac ser allt piggare ut och kan bli ett guldvapen i slutspelet.
Så känns det.
Jag frågade honom efteråt om han skulle spela med tjeckiska landslaget i Moskvaturneringen nästa vecka.
-- Nej, jag stannar i Linköping.
-- Har du tackat nej?
-- Nej, de tycker nog att jag är för gammal, sa Hlavac och skrattade.

Niklas Persson var också strålande.
Han borde in i Tre Kronor.

Nu är tre av de fyra stora, LHC, Frölunda och Färjestad, i topp i elitserien.
Det är bara HV 71 som halkat efter.
-- De kommer också att lyfta i tabellen. Det är ett bra lag när fler och fler spelare kommer tillbaka, sa LHC-kaptenen Joakim Eriksson.

Förstås mycket fokus på Andreas Jämtin efteråt och HV-publiken gjorde förstås sitt bästa för att psyka nye LHC-forwarden. Man kan tycka vad man vill om det och i grunden tycker jag att det är en ovärdig behandling av en spelare som varit med och vunnit dubbla SM-guld i Jönköping.
Men sådan är idrottsvärlden och Jämtin höll sig cool.
Jag älskade när han i uppståndelsen efteråt log och sa nåt i stil med:
-- Vi har en kille där inne som gjort hattrick som ni borde prata med istället för med mej.