måndag 22 mars 2010

Engstrand har chans att bli hjälte

Fredrik Norrena avstängd i totalt tre matcher.
Jag kan inte säga att jag är så förvånad, även om det blev en match mer än jag trodde.
Med tanke på alla olyckliga omständigheter -- med Niclas Hävelids knuff på Jens Karlsson, som inte har i målgården att göra, precis före, med adrenalinet pumpande och blodet forsande -- kunde inte disciplinnämnden gärna ha dömt ut ett hårdare straff.
Jag kan tycka att det borde ha räckt med en match till förutom den som han redan fått automatiskt.
Till skillnad från många andra tror jag inte att Fredrik Norrena gjorde det i avsikt att skada. Men han riktade trots allt ett väldigt onödigt slag med stöthandsken och det gör att det inte går att säga så mycket om domen.
Den var okej.
Hård.
Men okej.
Vanligtvis har målvakter – absolut inte bara i ishockey -- någon slags frizon och brukar få göra lite vad de vill. På det sättet var det här en tydlig markering att inte allt är tillåtet.
Frölunda tjatar om att Norrena borde vara avstängd lika länge som Jens Karlsson. Det känns mest som ett haltande resonemang och var naturligtvis mest ett sätt att försöka sätta press på nämnden.
Om Norrena mentalt klarar av att komma tillbaka?
Det tror jag säkert.
Nu får Christian Engstrand chansen och det blir ett tufft test för reservmålvakten, som inte spelat en enda slutspelsmatch från start, som senast stod i den där hemska 0—8-matchen mot Modo och som nu lär testas maximalt av Frölunda i ett kokande Scandinavium.
Det blir tre nervpirrande matcher på en vecka för 21-åringen.
Pallar han det?
Jag tror det.
Jag utgår från – nej, förväntar mig -- att spelarna i LHC offrar sig som aldrig framför sin oprövade målvakt.
Klart att det är skillnad att glänsa i elitserieomgång 36 och Engstrands bekymmer är att han saknar rutin och erfarenhet från så stora och avgörande matcher.
På det sättet kan avstängningen få avgörande betydelse för hela serien.
Men att det skulle göra att det nu blir en lätt resa för Frölunda?
Glöm det.
För LHC:s del hoppas jag att Christian Engstrand ser det som att han har allt att vinna – och en fantastisk möjlighet att bli stor hjälte.
Det vore något att rapportera om till tidningen i morgon.