torsdag 5 februari 2009

Hur blir det med rysstrion?

Någon undrade vad jag tror om framtiden för Magnus Johansson, Tony Mårtensson och Mattias Weinhandl. Spelar de i Linköping nästa säsong -- eller blir de kvar i Ryssland?
Svar: jag vet inte.
Det enda jag vet är att det är LHC som har beslutet.
Alla har kontrakt och vill klubben att trion ska hem så blir det så.
Men allting har sitt pris och inte minst gäller det hockeyspelare. Om någon rysk klubb hostar upp en massa miljoner för någon eller några i trion -- ja, då kan nog LHC tänka sig att hyra ut ett år till.
Samtidigt vet jag att klubben verkligen brinner för att ta det där historiska och efterlängtade SM-guldet. Skulle det komma redan i vår ökar säkert möjligheterna för MJ, TM och MW att stanna i KHL -- om de så önskar.
Och det är samma sak där.
Du kan inte tacka nej till hur många miljoner som helst.
Sen är det en annan sak att världsekonomin svajar och att det även drabbat ryska ligan. Det är inte troligt att så många klubbar kan erbjuda lika fördelaktiga villkor till nästa säsong.
Min känsla för dagen:
Mårtensson och Weinhandl lirar i LHC i höst. Johansson gör det inte.
Men jag är långt ifrån säker.
Det kan bli precis tvärtom.