fredag 13 februari 2009

Vem ska man lita på?

Har varit en intensiv dag på jobbet med Andreas Jämtin i centrum. Nu sitter jag hemma och tänker på två låtar från -- Thomas Di Leva och Hoola Bandola band.
"Vem ska man tro på?" och "Vem i hela världen kan man lita på?".
Tja, i det här fallet tror jag på Andreas Jämtin. Och jag litar definitivt inte på Brynäs materialare Mattias Pettersson.
Dels för att jag förstått att domarrapporten efter skandalen i Gävle faktiskt ger Jämtin rätt, att den version som LHC-forwarden lämnat överensstämmer med vittnenas.
Dels för att Pettersson plötsligt helt ändrat uppfattning. Tidigare idag sa den gamle målvakten: "Han (Jämtin) går in i spelargången. Där står Sundlöv och säger några väl valda ord till honom. Då slår Jämtin till Sundlöv så att han går i backen. Sedan ska han flyga på honom igen så jag skriker "vad fan gör du" och ger honom världens tackling så att han faller omkull. Sedan går Daniel Winge (linjedomaren) emellan."
För ett antal timmar sedan togs de uppgifterna tillbaka.
I ett pressmeddelande ger Brynäs delvis Jämtin rätt.
Klubben skriver bland annat: "Mattias Pettersson uppfattar situationen som att Andreas Jämtin ytterligare en gång skall slå Michael Sundlöv och slår därför ett slag mot Andreas Jämtin. Brynäs sportchef har i dag ett blått öga till följd av attacken. Både Michael Sundlöv och Mattias Pettersson beklagar och ber om ursäkt för sitt agerande och inväntar nu disciplinnämndens utslag."
Jag säger inte att Andreas Jämtin är helt oskyldig, han är het och omdömet kan svikta ibland. Men den här gången är det inte LHC-forwarden som ska hängas.
Ibland känns det onekligen som om han straffas för sin tidigare image.