söndag 1 februari 2009

Imponerande av Mjölby

Tre omgångar kvar och åtta poäng ned till tvåan Kumla -- klart att Mjölby är klart för play off-matcher (med all säkerhet mot Olofström) för att ta sig till allsvenskt kval.
Mycket imponerande som nykomling.
Mjölby ska ha massor av beröm för säsongen och det lag man fått till med relativt knappa resurser. Såg hemmamötet mot Lindlöven tidigare idag och ska påstå att det inte var någon höjdarmatch.
Väl hafsigt, väl ostrukturerat och betydligt mera speed än spel.
Men segern var viktigast och 4--1 är starkt när inte spelet fungerar något vidare.
Bäst på plan: målvakten Rickard Nilsson, som var alldeles lysande som ersättare för sjuke förstakeepern Andreas Hennerberg. Rutinerade poängkungen Uffe Söderström kan mer, men visade också tydligt klassen med ojämna mellanrum.
Som vanligt.
Under en kort period höll matchen på att spåra ur när Mjölbys Linus Berg fick en armbågstackling mot huvudet och åkte på hjärnskakning. Daniel Rydmark, tränaren, var vansinnig i båset.
-- Äh, möjligt att jag överreagerade lite. Jag bad domaren om ursäkt. Men efter ett sånt tilltag tyckte jag att deras spelare borde ha fått matchstraff, sa Rydmark som också grinade illa när Peter Klitsie skadade låret av en vass skridskoskena.
-- Usch, jag klarar inte av sånt, sa Rydmark och skakade på huvudet.
En annan grej som jag reflekterade över med en Fanta och en chokladboll i första periodpausen var att samtliga spelare på isen var födda på 80-talet -- förutom 36-årige Uffe Söderström.
Det är i sådana lägen som man känner sig som en väldigt gammal bloggare.