fredag 28 oktober 2011

Att erkänna sina misstag

Såg att frispråkige Växjötränaren Janne Karlsson sågade domarinsatsen senast i Expressen. Av försteåliga skäl såg jag inte matchen själv, så utan att gå in på det rent bedömingsmässiga har Karlsson definitivt sina poänger när han säger:
-- Vi får kritik när vi spelar dåligt, då tycker jag att herrarna som dömer, som får bra pröjs, ska få kritik när de dömer dåligt. Det räcker att de kommer fram och säger "ursäkta, jag missade". I stället får man ett "ett ord till och du åker upp på läktaren". Det är arrogansen jag vill åt.
Håller med.
Naturligtvis finns väldigt många undantag.
Men alldeles för många domare är alldeles för dåliga på att erkänna sina misstag.
Spelsinne, sunt förnuft och förmåga att känna av läget är betydligt viktigare egenskaper än att lära sig varenda parentes och komma i regelboken.
. . . och jag konstaterar att en av domarna (Christer Lärking) från i torsdags också var med när LHC-tränaren Hans Särkijärvi reagerade på liknande sätt efter matchen mot Djurgården på Hovet.
Det kan inte bara vara en tillfällighet.
Eller?
/ PB