tisdag 28 april 2009

Hur tänkte Bengt-Åke?

Mitt uppe i packningen. I morgon bitti (tidigt så in i den) går flyget från Norrköping till München och sen därifrån vidare till VM-staden Bern.
Ska bli kul, även om den tafatta svenska insatsen mot Lettland i går inte gav några positiva besked.
Det luktade underskattning, det luktade halvtaskig inställning -- och där har förstås också Bengt-Åke Gustafsson ett ansvar.
Och inte bara där förresten:
Hur var det överhuvudtaget möjligt att låta Patrik Berglund slå en straff när han knappt haft ett rätt dessförinnan? Varför inte någon med bättre självförtroende? Var det verkligen rätt att sätta ihop Berglund, Rickard Wallin och Kristian Huselius i samma kedja? Är inte Berglund bättre som center?
Ibland förstår jag inte riktigt hur Bengt-Åke tänker.
Visst, Lettland var överraskande bra, spelade tajt och visade en sjutusan till vilja.
Men det hjälper inte.
En sån här match ska Sverige vinna.
Så är det bara.
Kommer just att tänka på att jag varit i Bern en gång tidigare, på EM-kvalfotboll. Om jag minns rätt vann schweizarna med 4--2 och Jesper Blomqvist gjorde självmål.
Så det var ett tag sen.
Måste ha varit på hösten 1994 efter den blågula VM-succén.
Den svenska startelevan (nej, jag har den inte i huvudet, men det finns ju ställen att leta på): Thomas Ravelli -- Roland Nilsson, Patrik Andersson, Joachim Björklund, Pontus Kåmark, -- Tomas Brolin, Stefan Schwarz, Jonas Thern (Håkan Mild), Jesper Blomqvist (Henrik Larsson) -- Martin Dahlin, Kennet Andersson.