onsdag 1 april 2009

Respekt, Andersson

Har varit en hektisk dag på jobbet och bland annat har jag ett par gånger varit i kontakt med Erik Andersson.
Första samtalet i korthet:
-- Hej, det är Per Bergsten på Corren i Linköping. Jag vet att du är klar för LHC.
-- Va? Eeh? Vem har sagt det? Jag är ledsen, men jag kan inget säga just nu. Vi kanske hörs senare under kvällen.
Det andra samtalet blev betydligt längre.
Skellefteåbacken berättade om varför han valde LHC, om hur bra allting kändes och om hur mycket han ville hjälpa till för att nå det där efterlängtade guldet.
En jäkla trevlig kille, som det kändes.
I början av juni går flyttlasset till Linköping, men först ska han göra färdigt ex-jobbet och bli klar civilingenjör i teknisk fysik. Låt vara att studierna gått på halvfart de senaste åren och i stort sett legat nere under seriespelet, men att kombinera pluggandet med hockeyn -- det har min största, största respekt.
Jag tror att LHC kan ha gjort ett klipp.
På -- och utanför isen.
En sak till: vanligtvis brukar spelarkontrakten skrivas på och sedan faxas vidare. Men inte den här gången. Enligt vanligtvis välunderrättade källor till bloggen insisterade Erik Andersson på att skicka avtalen per brev i stället.
Allt för att minimera risken att det skulle hamna i fel händer.