onsdag 29 april 2009

Tror på nordisk liga

Väldigt mycket snack om gårdagens beslut där LHC tillsammans med fyra andra säger nej till Hockeyligans tv-miljoner för att i stället utreda en eventuellt ny liga.
Jag redogör för mina tankar i torsdagens papperstidning, men kan säga så mycket som att jag tycker att LHC gör – rätt.
Men vad har klubbarna egentligen gjort så här långt? Jo, de har skaffat sig tid för att sondera terrängen för att senare ta rätt beslut för framtiden. Ingen vet hur hockeyvärlden kommer att se ut om ett år.
Det kan bli spel som en underdivision till KHL, men det tror jag inte. Det kan bli att köra vidare som tidigare i elitserien, men det tror jag inte heller.
Jag tror på en nordisk liga.
Konceptet med Nordic trophy finns redan och kan vara en reguljär liga från 2010.
Redan tidigare i vintras skrev jag så här i en krönika:
Det dröjer inte länge förrän vi har en permanent nordisk liga med de största svenska och finländska klubbarna samt någon eller några klubbar från Norge och Danmark. Linköpings HC, Frölunda, Färjestad, HV 71 och Djurgården är redan halvvägs ut i Europa och undersöker möjligheterna att expandera . . . Elitserien kommer att förändras när de stora klubbarna bryter sig loss och för att ha möjlighet att behålla sina stjärnspelare krävs större ekonomiska muskler.
Så tror jag fortfarande.